Apple'ın gizli 'Dahi Kitapçığı' sızdırıldı
Gizmodo sitesi, Apple’ın gizli eğitim kitapçığına ulaştı. Kitapçık, Apple Store mağazalarında çalışan satış elemanları için müşteriyle nasıl iletişim kurulması ve satış yapılması gerektiğini detaylı bir şekilde anlatıyor. Kitapçık, gerçek olup olmadığı konusunda şüphe uyandıracak kadar komik bir içeriğe sahip.
Apple’ın
gizli eğitim kitapçığı internete sızdırıldı. Gizmodo, kitapçığı baştan
sona incelediklerini belirtti ve gözden geçirdikleri bilgilerin bir
kısmını sayfasında yayımladı. Sam Biddle imzasıyla verilen haberde
dikkat çekilen bazı başlıklar şunlar:
‘Dahi
Eğitimi Öğrenci El Kitabı’ adındaki kitapçık, Apple’ın hazırladığı en
yeni eğitim kılavuzu olma özelliğini taşıyor. Gizmodo’nun ‘müşterileri
tanıma ve onları memnun etmeye odaklı’ olduğunu belirttiği oldukça
kapsamlı ‘çalışma kitabı’, çalışanların empati yetenekleri artırmayı
öngörüyor.
Kitapçıkta
yer alan başlıklar neredeyse tamamen teselli etme, neşelendirme ve
hataları düzeltmeye odaklı. Gizmodo’nun çıkardığı sonuca göre,
kitapçığın sunduğu ana mantık, “mutlu bir müşteri satın alan müşteridir”
düşüncesi.
“DAHİLER İÇİN ACEMİ BİRLİĞİ”
Apple’ın mavi renkli “dahi” tişörtünü giymeden önce (satış elemanları) yapmanız gereken şey, 14 günlük zorunlu eğitime katılmak. Bu eğitim sürecinde “Hata Tanımlama Hizmetleri Kullanımı”, “Bileşenlerin İzole Edilmesi” ve “Empatinin Gücü” başlıklarında, birbiriyle tamamen ilgisiz görünen eğitimlerden geçiyorsunuz.
Apple’ın mavi renkli “dahi” tişörtünü giymeden önce (satış elemanları) yapmanız gereken şey, 14 günlük zorunlu eğitime katılmak. Bu eğitim sürecinde “Hata Tanımlama Hizmetleri Kullanımı”, “Bileşenlerin İzole Edilmesi” ve “Empatinin Gücü” başlıklarında, birbiriyle tamamen ilgisiz görünen eğitimlerden geçiyorsunuz.
Eğitimin
amacı, dahi adaylarını ‘dahilerin davranış biçimleri ve
karakterleriyle’ donatmak. Kitapçığın yedinci sayfasında, dahiler için
bir “Ne” ve “Nasıl” listesi yer alıyor ve “Bir dahi ne yapar? Eğitim.
Nasıl? İncelikle” gibi ifadeler yer alıyor.
Bir
diğer ifade, “Dahi, sahiplenir. Anlayış gösterir. Önerir. İkna ederek
ve Evet’e ulaşır. Saygıyla.” Gizmodo’nun yorumuna göre, buradaki fikir
şefkatli görünmek ve pasif görünüm altında müşteriyi ikna etmek, empati
yoluyla satışı gerçekleştirmek.
KONTROL LİSTESİ
Kitapçığın 39’uncu sayfasında, Dahi’ler için ‘Dahi Yetenekleri, Davranışları ve Değer Kontrol Listesi’ yer alıyor. Satış yapmak, beş harfle tanımlanan bir bilim olarak anlatılıyor. Bunlar A)pproach, (P)robe, (P)resent, (L)isten, (E)nd. Yani sırasıyla Yaklaşım, Araştırma, Sunma, Dinleme ve Bitirme/Satış Yapma.
Kitapçığın 39’uncu sayfasında, Dahi’ler için ‘Dahi Yetenekleri, Davranışları ve Değer Kontrol Listesi’ yer alıyor. Satış yapmak, beş harfle tanımlanan bir bilim olarak anlatılıyor. Bunlar A)pproach, (P)robe, (P)resent, (L)isten, (E)nd. Yani sırasıyla Yaklaşım, Araştırma, Sunma, Dinleme ve Bitirme/Satış Yapma.
Gizmodo,
bu süreci şöyle yorumluyor. Müşterilerden birinin yanına gidin ve size
arzularını, güvensizlik hissini ve ihtiyaçlarını anlatmasını sağlayın.
Ona satın alabileceği şeylerin listesini sunun. Ardından, müşteriye son
kararı kendisi vermesi gerekiyormuş hissini verin... Kılavuzda bu
konuyla ilgili geçen bir ifade, “Tüm Apple müşterileri kendilerine güç
verildiğini hissetmeli.”
“ÖZÜR DİLEMEYİN”
Empati, Dahi kitapçığında çok fazla kullanılan bir kelime. Empati, Apple Store’larda çalışan Dahi’lere, ‘bir başkasının ayakkabılarıyla bir mil yol almaları için cesaret’ veriyor. Burada bahsedilen bir millik mesafe, kredi kartının POS cihazında geçtiği mesafe.
Empati, Dahi kitapçığında çok fazla kullanılan bir kelime. Empati, Apple Store’larda çalışan Dahi’lere, ‘bir başkasının ayakkabılarıyla bir mil yol almaları için cesaret’ veriyor. Burada bahsedilen bir millik mesafe, kredi kartının POS cihazında geçtiği mesafe.
Apple
Store çalışanlarına, yani mavi tişörtlü dahilere verilen önemli bir
ders, “müşterilerden özür dilenmemesi.”Tersine, mağazaya ürünü bozulan
veya başka bir hayal kırıklığı içinde gelen müşteriyle farklı bir empati
kurulması isteniyor. Dahi, müşterinin ortaya koyduğu duygular nedeniyle
pişman olduğunu göstermek zorunda. Örneğin, “Memnun kalmadığınız için
üzgünüm” veya “Cihazınızın bozulması talihsiz bir durum” gibi sözler
kullanmalısınız. Ama özür dilemek yok.
Bu
durumda kullanılabilecek bir alternatifte var. Bu da “Üç F” yöntemi:
Feel, Felt, Found. Yani Hissetme, Hissettirmek ve Bulmak. Bu yöntem
özellikle müşteri hata yaptığında veya yanlış bilgiye sahip olduğunda
işe yarıyor: Örnek:
Müşteri: Bu Mac çok pahalı.
Dahi: Bu konuda kendinizi nasıl hissettiğinizi biliyorum. Fiyatın biraz yüksek olduğunu hissettim(anladım) ancak yazılım ve kapasite açısında gerçek değerin bu olduğunu gördüm(buldum).
Dahi: Bu konuda kendinizi nasıl hissettiğinizi biliyorum. Fiyatın biraz yüksek olduğunu hissettim(anladım) ancak yazılım ve kapasite açısında gerçek değerin bu olduğunu gördüm(buldum).
Gizmodo’nun
yorumuna göre, bu harika bir manevra çünkü müşteri ile Dahi’nin yer
değiştirmesini sağlıyor. Müşteri, bilgisayarın aslında çok pahalı
olmadığını düşünüyor ve satın alım yapıyor. Bu örneğin ardından,
kitapçık benzer diyaloglar içeren 20 senaryo daha sunuyor.
DAVRANIŞ ŞEKİLLERİKitapçığın
45’inci sayfasında, Dahi’lerin nasıl davranışlar ve tavırlar
sergilemesi gerektiği yer alıyor. Yeni işe alınan Dahi’ler için vücut
dilinin nasıl kullanılacağına da dikkat edilmiş. Örneğin, işe yeni
başlayan çaylak Dahi, ellerini beline koymamalı veya müşteriye yan
bakmamalı. Böyle yaparsa agresif ve şüpheli duruma düşebilir. Ayrıca,
burnunuzu kaşımanız da “şüphe veya gizlilik” belirtisi anlamına geliyor.
80’inci sayfada,
müşteriyle anlaşmazlığa düşmenin yasak olduğu anlatılıyor. Anlaşmazlık,
empati erdemiyle çelişiyor. Empatinin teselli etme, acıya ortak olma,
sempati gösterme ve hayal kırıklığını pişmanlıkla karşımala
içerikleriyle hataları düzeltmek gerekiyor. 82’nci sayfadaki bir örnek:
Müşteri: Bu cihazda iOS (Apple işletim sistemi) çalışmıyor.
Dahi: Aklınıza böyle geldi değil mi? Öyle görünüyor ki iOS bu versiyonda çalışıyor.
Müşteri: Bu cihazda iOS (Apple işletim sistemi) çalışmıyor.
Dahi: Aklınıza böyle geldi değil mi? Öyle görünüyor ki iOS bu versiyonda çalışıyor.
SAKIN SÖYLEMEDahi
kitapçığının 30’uncu sayfasında söylememesi gerekenler var. Örnekler
bol: “Bilgisayarınız bozuldu mu asla demeyin... Apple yazılımında bir
açık olamaz. Bunu ‘bir durum’ söz konusu diye belirtin... Bir sorunu
imha etmezsiniz, onu azaltırsınız... Apple ürünleri ‘sıcak’ olmaz, en
fazla ısınırlar.
Yaşanan
hataları bir felaket boyutundan daha önemsiz bir seviyeye indirmek
panikleyen bir müşteriyi sakinleştirmeyi amaçlıyor. Önemli nokta, iyi
bir dil kullanarak bir sorunu çözümleyebilmek. Kısaca yazılımda böcek
yoktur, diz üstü bilgisayar ısınmaz, çökmez.
“KORKUSUZ GERİ BİLDİRİM”Dahi
kitapçığı sayfa 58: Çalışanlar olarak sürekli açık diyalog kurun.
Niyetiniz olumlu olsun. Amacınız birisine yanlış yaptığını söylemek
değil, empati kurmak ve pozitif aura saçmak...
60’ıncı sayfada iki Dahi arasında geçen bir diyalog örneği:
“Merhaba
arkadaş Dahi. En son etkileşiminde müşterinle yaptığın konuşmaya tanık
oldum ve senin için geri bildirimlerim var. Bu iyi bir zaman mı?
“Evet, konuşabiliriz.”
“Müşterinin iPhone sorununu çözerek iyi bir iş çıkardın. Ancak müşteriyle ne kadar hızlı konuştuğun konusunda endişem var. Sanki etkileşimden kaçmak istiyor gibiydin ve müşterinin daha fazla sorusu varmış gibi görünüyordu...”
“Evet, konuşabiliriz.”
“Müşterinin iPhone sorununu çözerek iyi bir iş çıkardın. Ancak müşteriyle ne kadar hızlı konuştuğun konusunda endişem var. Sanki etkileşimden kaçmak istiyor gibiydin ve müşterinin daha fazla sorusu varmış gibi görünüyordu...”
Birkaç dakika sonra: “Geri
bildirimi dinlediğin için teşekkür ederim. Gelecekte bana işaret etmeyi
ve müşterilerle yardım istiyorsan haber vermeyi unutma.”
“Çok teşekkür ederim!”
“Çok teşekkür ederim!”
Gizmodo,
ortaya çıkardığı Apple kitapçığıyla büyük yankı uyandıracak gibi
görünüyor. Çalışanlarını komik robotlara benzetmek istediği anlaşılan
Apple’ın nasıl bir yorum yapacağı belirsiz.
0 yorum :
Yorum Gönder